Waarom een strategisch plan?

Wanneer een bedrijf structureel goede commerciële resultaten wil behalen is het belangrijk om te beschikken over een strategisch plan. Dit beschrijft wat je als organisatie wil bereiken en hoe je dit wil bereiken op het gebied van marketing en sales. Je kunt het zien als de routekaart richting het doel. 

Wat houd een strategisch plan in?

Het helpt je bij het maken van keuzes en de ontwikkeling van je bedrijf. Belangrijk is dat er een organisatie-en marktanalyse gemaakt wordt op basis van waar je nu staat. Hier kun je de problem-solution fit en product-market fit in verwerken. Je kijkt naar de marktsegmenten en welke behoeften er binnen deze segmenten zijn. Vervolgens ga je aan de slag met het opstellen van marketing-en salesdoelstellingen. Hier formuleer je smart-doelstellingen op het gebied van omzet, afzetmarkt, marge en marktaandeel.

Deze doelstellingen vormen de basis van je salesactiviteiten. Op basis van deze inzichten stel je targets op voor jaar 1, 2 en 3. Je segmenteert hierin de markt en beschrijft jouw ideale doelgroep op basis van de marketingmix. Beschrijf de customer journey in de hoofdfases oriëntatie, afweging, aankoop, gebruik, loyaliteit.

Wil je commercieel advies van een expert over het schrijven van een strategisch plan? Bekijk de Kennisvragenbank en stuur jouw vraag in! Salemate helpt je kosteloos op weg naar succes!

 

Hulp nodig bij een strategisch plan?

Neem gerust contact met ons op!

Chat openen