Sales: wat je moet weten

Sales, wat houdt dat eigenlijk in? Sales houdt zich bezig met directe verkoop, het onderhouden van klantcontacten en het verkrijgen van acquisitie. Een Sales medewerker is in het salesproces afhankelijk van de combinatie van de marketingmix (hoewel hij/zij hier feedback op kan geven). Een verkoper wordt geacht sociaal te zijn en goed in de omgang met klanten. Lees verder voor tips over het worden van een betere verkoper.

 

Het verschil tussen marketing en sales
Vaak denkt men dat marketing en sales ongeveer hetzelfde is, dit is alleen niet juist. Waar marketing zich dient te focussen op het aantrekkelijk vermarkten van een product of dienst, dient sales zich bezig te houden met de directe verkoop aan de klant. Marketeers houden zich dus bezig met het proces dat zich vooraf aan het salesproces bevindt. Onder marketingwerkzaamheden vallen o.a.:

  • Het bouwen/ onderhouden van websites
  • Het bedenken/ uitvoeren sales acties
  • Het ontwikkelen van brochures, folders, posters etc.

 

Hoe word je een betere verkoper?
Het verkopen van producten en diensten is makkelijker gezegd dan gedaan. Met alleen een product of dienst die aansluit op de behoefte van je doelgroep ben je er nog niet. Als verkoper heb je namelijk ook kennis en ervaring nodig om het verkooppraatje zo gemakkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Hieronder lichten we een aantal tips toe die je verkoop skills hopelijk naar een hoger niveau zullen tillen.

  1. Onthoud dat je niet aan bedrijven maar aan personen verkoopt:
    Als je als verkoper een product of dienst gaat verkopen, is het belangrijk om niet te vergeten dat de sale gemaakt wordt tussen mensen. Iedereen is uniek en geen enkele potentiële koper is daarom hetzelfde. Zorg ervoor dat je onderzoek doet naar je klant (niet alleen naar het bedrijf, maar ook naar de persoon met wie je spreekt). Zo kun je de klant op een persoonlijke manier benaderen, wat sneller kan leiden tot een deal.
    Gelukkig zijn er dankzij de vele social media tools en een goede CRM genoeg manieren om je klant goed te leren kennen. Stop met die ‘een vaste aanpak mentaliteit’ en ga voor de persoonlijke aanpak.
  2. Luister naar de wensen van de klant:
    Wanneer je als verkoper aan de slag gaat, zorg dan dat je, je vraagtechnieken traint en aanleert. Houd daarnaast altijd de basisregels over vragenstellen in je achterhoofd: Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe? Een ervaren verkoper weet precies wanneer en welke vragen er gesteld moeten worden. Je bent een goede verkoper als je 80% van het gesprek luistert en 20% zelf aan het woord bent.
  3. Ben uniek:
    Ieder bedrijf, elk product en elke dienst biedt iets unieks. Jij moet hier als verkoper de nadruk op kunnen leggen. Ga op zoek naar de unique selling points en ontdek wat jullie bedrijf uniek maakt. Klanten willen iets kopen dat waarde heeft en jij moet laten zien dat jij die waarde kunt bieden op een andere manier dan de rest.
  4. Wees Flexibel:
    Wanneer je flexibel bent kun je snel en gemakkelijk inspelen op veranderende eisen, last minute vragen en wensen. Een CEO stelt andere eisen dan een operations manager. Door jezelf goed voor te bereiden en in te lezen in de persoon die je spreekt loop je minder kans op verassingen in het verkoopgesprek.
  5. Professionaliteit:
    Voor een verkoper is het niet belangrijk of een klant je aardig vindt of niet. Wat wel belangrijk is, is dat een klant je respecteert. De reden dat het niet uitmaakt of klanten je wel of niet aardig vinden, is dat een klant niet bij je koopt omdat hij je aardig vindt, maar omdat hij je kan vertrouwen. Professionaliteit bestaat uit 3 dingen: Hoe je doet, wat je zegt en hoe je jezelf presenteert.

 

(B2B) Sales bij Salemate
Het is essentieel om in een zo vroeg mogelijk stadium in contact te zijn met je beoogde klant. Zo kan je de propositie valideren en waar nodig het product/dienst aanpassen. Salemate staat klaar met een team van ervaringsdeskundigen om jou als tech ondernemer te helpen met je marktpropositie.

Ons warme netwerk staat tot je beschikking wanneer je een sales opdracht bij Salemate neerlegt. Daarnaast hebben wij verschillende methodes om leads te genereren en deals te closen!

  1. Automated Leadgeneration bij LinkedIn Sales Navigator
  2. Social Media Advertisment
  3. Google Advertisment
  4. Koude acquisitie

 

Wil je meer weten over de diensten die wij bieden?

Wil jij meer informatie over hoe wij te werk gaan? Plan een afspraak in de agenda van Thomas Rigter: thomas.rigter@salemate.nl

Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Salemate.