B2B online marketing, waar te beginnen?

We kennen allemaal de begrippen ‘B2B’ en ‘Online marketing’ wel. Maar weet je ook echt wat het inhoudt? Want wat is het verschil tussen ‘B2B marketing’ en ‘B2C marketing’? En hoe zorg ik voor een goede marketingstrategie? Op onder andere deze vragen zullen wij in deze blog het antwoord geven.

 

Wat houdt B2B online marketing in?

Zoals business-to-business (B2B) al aangeeft, is deze vorm van online marketing gericht op bedrijven die zakendoen met andere bedrijven. Een voorbeeld van zulke bedrijven zijn HANOS, DAF en Tempo-Team. B2B online marketing gebruik je om producten en diensten onder de aandacht te brengen van andere bedrijven. Op deze manier genereer je leads en uiteindelijk omzet. Vaak staat de website van B2B bedrijven centraal. Het doel van de meeste online marketinginspanningen is om je doelgroep te laten ‘landen’ op een specifieke pagina van de eigen website en zo leads te genereren.

Wilt u meer weten over B2B leadgeneratie?

Er zijn talloze tactieken en methoden om tot een goede online marketingstrategie te komen, maar resultaten tonen zich maar op 1 manier: meer kwalitatieve bezoekers naar de specifieke producten leiden wat resulteert in hogere verkoopcijfers.

Vroeger was online marketing nog makkelijk alleen te doen. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende expertise gebieden bijgekomen dat het bijna niet meer door één persoon te managen is. Zo kun je, je specialiseren op het gebied van SEO, SEA, E-mail marketing, blogging, social media marketing, influencer marketing en noem het maar op.

 

Hoe kan ik succesboeken met online marketing?

  • Maak gebruik van Google Ads:
    Succesvol adverteren via Google Ads (SEA) is niet makkelijk. Om maximaal winst uit je advertenties te halen zul je voldoende kennis van Google Adwords moeten hebben (je zult het ook niet in één keer goed doen). Adverteren zorgt voor betere traffic van en naar uw website. Daarnaast wil je dat je klanten altijd op de juiste pagina komen. Wanneer een potentiële klant terecht komt op een verkeerde landingspagina, wekt dit een negatief effect.
  • Maak je website search engine optimized:
    SEO (zoekmachine optimalisatie) is de kunst van het organisch verhogen van uw zoekresultaten. Met een goede SEO kom je zonder hoge kosten hoger te staan in de zoekresultaten van Google. Dit is enorm belangrijk aangezien je hierdoor sneller gevonden wordt. Verschillende onderzoeken tonen aan dat 60% van de bezoekers alleen kijkt naar de eerste drie zoekresultaten van Google.
  • Zorg dat bezoekers gegevens achterlaten:
    Dit is een belangrijke stap in het genereren van Leads. Wel is het van belang dat je je als bedrijf aan een aantal regels houdt. Zo mag je bijvoorbeeld alleen klanten benaderen (zowel telefonisch al per e-mail) als hier toestemming voor is gegeven. Een manier om deze toestemming te verkrijgen is door bezoekers een online formulier in te laten vullen waarin zij hun gegevens kunnen achterlaten.
  • Maak gebruik van content marketing:
    Content marketing is enorm belangrijk binnen je marketingstrategie. Door middel van deze vorm van marketing behaal je consistente resultaten. De aankoopcyclus bij B2B bedrijven is vaak een stuk langer dan die van B2C bedrijven aangezien deze producten/diensten van hoge waarde zijn. Mede om deze reden wordt er voor een aankoop uitgebreider onderzoek uitgevoerd dan bij B2C transacties.
  • Human 2 Human marketing:
    Mensen zijn liever in gesprek met een persoon dan met een bedrijf. Dit maakt verkoopgesprekken een stuk persoonlijker en creëert een informelere omgeving. De focus van Human 2 Human marketing wordt gelegd op persoonlijk en relevant klantcontact. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf een stuk geloofwaardiger overkomt. In een wereld waar het leveren van producten en diensten centraal staat zal een persoonlijk gevoel waarde creëren bij je potentiële klant.

 

Online marketing zelf doen of uitbesteden?

Veel ondernemers in de B2B markt (zeker binnen de technische B2B) zijn geweldig in het bedenken en innoveren van hun producten of diensten, maar zijn vaak minder goed in het benaderen van de markt. Zo blijkt uit meerdere onderzoeken dat 90% van alle (tech)startups niet succesvol blijkt op de lange termijn. 70% van deze groep boekt geen succes door te weinig focus op marktbenadering, commercie of een gebrek aan leiderschap. Door het uitbesteden van deze diensten kun jij je als ondernemer focussen op het innoveren/ ontwikkelen van producten of diensten zonder daarbij de belangrijke marketingwerkzaamheden te vergeten.

 

B2B Online Marketing bij Salemate

  1. Wat is je advertentiebudget per maand? We starten eerst met experimenteren met een laag budget. Pas wanneer we de sweet spot hebben gevonden schalen we het op.
  2. Heb je teksten en visuals? Gedrag beïnvloedende teksten en visuals zijn van essentieel belang om succes te boeken.
  3. Is de website op orde? Leads sturen naar een niet converterende website is als dweilen met de kraan open.
  4. Wie gaat de leads opvolgen? Wist je dat 27% van alle leads nooit opgebeld wordt?
  5. Waar is jouw doelgroep te vinden? Elke generatie heeft zijn voorkeur voor een bepaald social media platform of een bepaalde zoekmachine.

Wil je kijken waar quick winsten te behalen zijn voor jouw bedrijf? Plan een kennismaking in de agenda van Casper Tak